Menu
Blog

Skład i właściwości yerba mate

Yerba mate spożywa się nie tylko dla smaku lub kofeiny, ale również dla właściwości odżywczych, a nawet leczniczych. W przypadku yerba mate wszelkie składniki odżywcze znajdują się w liściach.

 

Czy yerba mate jest zdrowe? Zwykle takie pytanie zadają sobie początkujący konsumenci yerby. Naukowcy z potwierdzają, że wypicie jednego do dwóch litrów yerba mate dziennie ma korzystne skutki zdrowotne.

Oto najważniejsze właściwości zdrowotne yerba mate, o których więcej przeczytasz w naszym artykule:

 

Z czego składa się yerba mate?

Yerba mate jest bogate w wartości odżywcze takie jak witaminy i minerały, polifenole, a także węglowodany, białka, cukry i kofeinę. Na poniższym zestawieniu przedstawiliśmy uśredniony skład yerba mate. Być może mając przed sobą etykietę przyklejoną do wybranej przez siebie mate widzicie inne wartości i zastanawiacie się skąd te rozbieżności. Musicie pamiętać, że wartości odżywcze różnią się w zależności od producenta yerba mate, czasem składu yerby (czy są w niej jakieś dodatki), ale przede wszystkim od upraw i zbiorów. Innymi słowy, wartości odżwycze yerba mate zależą od warunków, w których zbiory rosły – nasłonecznienia, nawodnienia, gleby.

CIEKAWOSTKA: INYM stale dba o zapewnienie jak najlepszych warunków uprawy yerba mate w Argentynie oraz kontrolę jakości.

Przeciwutleniacze i działanie antyoksydacyjne

Bardzo ważnym składnikiem yerba mate są polifenole. Występują one naturalnie w ostrokrzewie paragwajskim. Polifenole to związki chemiczne z grupy fenoli, mające działania antyoksydacyjne. To znaczy, pomagają zwalczać wolne rodniki występujące w organizmie. Wolne rodniki to cząsteczki tlenu, na których na zewnętrznej powłoce krąży niesparowany elektron. Dążąc do równowagi pozyskują brakujący elektron ze składników innych komórek, np. białek, tłuszczy, węglowodanów, kwasów nukleinowych albo antyoksydantów. Antyoksydanty mają tutaj kluczowe znaczenie – „oddając” swoje elektrony wolnym rodnikom, powstrzymują destrukcyjne procesy rozkładu komórek w organizmie.

źródło: sandiet.pl

Wolne rodniki występują naturalnie w naszym organizmie jako odpad metabolizmu, wysiłku, choroby. W zdrowej sytuacji, w naszym organizmie występuje równowaga między wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Wtedy, wolne rodniki oddziałują na nas pozytywnie, np. oddziałują na nasz układ immunologiczny pomagając walczyć z patogenami. Niestety, w wyniku mi.n. nieodpowiedniej diety, zanieczyszczeń środowiska może pojawić się nadmiar wolnych rodników, który jest dla nas szkodliwy – przyśpiesza starzenie się naszych komórek, hamują regeneracje organizmu, może uszkadzać DNA, a nawet wpływać na rozwój chorób nowotworowych. Dlatego tak ważne jest spożywanie produktów bogatych w antyoksydanty, takich jak yerba mate.

Zobaczcie jaka jest zawartość polifenoli w yerba mate na tle innych popularnych napojów.

źródło: https://yerbamateargentina.org.ar/

Napar z yerba mate ma ogromną moc antyoksydacyjną. Pijąc zieloną herbatę w szaszetkach, spożywasz tylko 16% wartości polifenoli zawartych w naparze z yerba mate. W przypadku czerwonego wina jest to 30%, czarnej herbaty 10%, soku z pomarańczy 7%.

CIEKAWOSTKA:  Według lekarzy Cecilia Lanari i Miriam Martino z Narodowego Uniwersytetu La Plata w Argentynie oraz naukowców z CONICET,soki, zupy, napoje jogurty, można wzmocnić przeciwutleniaczami obecnymi w yerba mate. Naukowcom udało się wyodrębnić polifenole z yerba mate. W laboratoriach trwają prace nad wprowadzeniem produktu do przemysłu spożywczego.

Podsumowując, yerba mate redukuje ilość wolnych rodników w Twoim organizmie, hamuje proces starzenia się komórek, pomaga w ich regeneracji.

Witaminy i minerały – wspomaganie funkcjonowania organizmu

Yerba mate stanowi źródło wielu witamin - C, A, E, B6, B1, B3, B12. Dzięki właściwościom witaminy C, yerba mate ma właściwości antyoksydacyjne, pomaga obniżyć zły cholesterol, chroni przed miażdżycą. Witaminy z grupy B oddziałują na układ nerwowy człowieka, pracę mięśni i serca.

Minerały zawarte w yerba mate to: magnez, fosfor, sód, wapń, żelazo, potas, selen, cynk, miedź.

Kofeina - pobudzenie i działanie energetyzujące

Kofeina zawarta w yerba mate działa pobudzająco i energetyzująco. Trzeba przyznać, że stężenie kofeiny w mate (ok 400 mg/l) jest niższe niż w kawie (ok 600 mg/l).  Jednak kofeina pochodząca z yerba mate ma inny sposób przyswajania i oddawania jej przez susz do naparu. Określony sposób picia yerba mate, polegający na wielokrotnym dolewaniu wody do tych samych liści yerba mate powoduje, że wypijamy mniejsze dawki kofeiny rozłożone w czasie. Dzięki temu poziom kofeiny w naszym organizmie stopniowo się podnosi. Inaczej jest w przypadku kawy – otrzymujemy napój, który wypijamy w krótkim czasie.

W klasycznej porcji yerba mate (50 g suszu na 500 ml wody) znajduje się średnio ok 200-250 mg kofeiny, czyli dzienna dawka korzystanej dla nas porcji kofeiny.

Pamiętajcie, że despalady to bardziej pobudzające yerba mate ze względu na obniżoną zawartość łodyżek. Oprócz tego dodatkową moc yerby gwarantują dodatki – guarana albo takie rodzaje, których zbiory pochodzą z sezonu letniego. Yerby mocne znajdziesz w naszym sklepie.

Kofeina oprócz działania pobudzającego, wspomaga pracę naszych mięśni, w tym serca, pobudza przemianę materii oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Obniżanie złego cholesterolu

Wyniki badań naukowych przeprowadzonych przez zespół naukowców z Uniwersytetu Juan Agustìn Maza w Mendozie potwierdzają, że spożywanie yerba mate pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów. Stwierdzono, że regularne spożywanie mate powoduje zależny od czasu spadek całkowitego cholesterolu, jego frakcji i trójglicerydów, szczególnie u osób z dyslipidemią.Powyższe efekty występują przy dziennej dawce 50 g lub 100 g yerba mate. Biochemik Rafael Pérez Elizalde, badacz z Uniwersytetu Maza, przedstawił raport końcowy z badania, z którego wynika, że ​​codzienne spożycie yerba mate obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów o 15–18%.

Yerba mate a odchudzanie i hamowanie uczucia głodu

Inne badanie dowiodło, że yerba mate wspomaga odchudzanie. W Mendozie przeprowadzono badania na 60 kobietach z tym samym planem żywieniowym. Połowa, 30 kobiet, musiała pić dwa litry mate dziennie, a pozostałe 30, dwa litry wody. Po 60 dniach stwierdzono, że kobiety, które spożywały mate, schudły o 10 lub 12% więcej niż te, które piły wodę. Stwierdzono, że kobiety, które piły mate, straciły 600 lub 700 gramów więcej niż te pijące tylko wodę.

Uważa się, że yerba mate wspomaga proces odchudzania ze względu na dwa czynniki. Jednym z nich jest saponina obecna w yerba mate (nadaje jej goryczkowy smak i powoduje charakterystyczną piankę widoczną na naparze). Obejmuje ona cząsteczki tłuszczu, zapobiegając ich wchłanianiu do jelit. Po drugie, yerba działa na zasadzie leptyny, hormonu sytości, hamując uczucie głodu. Co do drugiego, to zauważył to chyba każdy spożywający mate. Pijąc yerba mate nie ma się ochoty podjadać między posiłkami albo sięga się po posiłek rzadziej.

Warto przy tym dodać, że yerba mate, dzięki właściwościom moczopędnym poprawiają nasz metabolizm i przyśpiesza trawienie.

Yerba mate a poprawa nastroju

Znacie to uczucie kiedy pijąc yerbę poprawia Wam się nastrój? Albo kiedy zaczynacie dzień z yerbą to nastrajacie się pozytywnie do całego dnia? To zasługa serotoniny, czyli hormonu, który uwalnia się podczas spożywania yerba mate. Powoduje w nas przyjemność i uczucie zadowolenia lub nawet szczęścia.

Według Gabrieli Fretes i Fidel Zeneno, Argentyńskich ekspertów do spraw żywienia, spożywanie napojów bogatych w przeciwutleniacze i witaminy to idealny sposób na rozpoczęcie dnia w dobrym nastroju. Naukowcy wyjaśniają, że yerba mate, stymulujące układ nerwowy, utrzymuje człowieka w stanie przyjemności. Zatem … enjoy!

Mate a kości

Spożywanie yerba mate działa ochronnie na komórki kostne. Dzięki swoim składnikom, mate zmniejsza tempo utraty masy kostnej. Oczywiście nie posiada takich właściwości jak wapń, ale jest jednym z produktów o podobnych właściwościach. Troska o kości to proces trwający całe  życie, jednak spożywanie yerba mate jest przy tym pomocne, zwłaszcza w okresie po 30 roku życia czyli tuż po okresie uzyskania maksymalnej wartości masy kostnej.

 

Powyższa lista korzyści ze spożywania yerba mate nie jest jeszcze zamknięta. INYM regularnie publikuje aktualne doniesienia naukowe na temat właściwości prozdrowotnych yerba mate. Jedno jest pewne – oprócz pobudzenia, dla którego często wybieracie yerbę, zyskujesz wiele składników odżywczych i korzyści dla Twojego organizmu.

Zobacz jeszcze raz wykaz najważniejszych właściwości yerba mate. Pamiętaj o nich sięgając po yerbę w pracy, podczas zajęć na uczelni lub w pijąc ją w gronie przyjaciół. Smacznego!

 

Bibliografia

https://inym.org.ar/descargar/publicaciones/investigaciones/consumo-como-prevencion-de-enfermedades/2894-estudio-de-los-efectos-de-la-yerba-mate-sobre-el-tejido-oseo.html, dostęp: 29.03.21r.

https://www.sandiet.pl/wolne-rodniki-a-antyoksydanty-co-warto-wiedziec/dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/category/investigaciones/page/4/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/el-consumo-de-mate-protege-los-huesos-revela-un-estudio-cientifico/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/el-mate-en-el-top-3-de-los-recomendados-en-usa/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/el-mate-hace-bien-a-la-salud/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/el-poder-antioxidante-de-la-yerba-mate/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/el-poder-del-mate/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/investigan-si-el-consumo-de-yerba-mate-puede-mejorar-el-metabolismo-cardiaco/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/logran-encapsular-los-antioxidantes-presentes-en-la-yerba-mate/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/mayor-control-en-el-palo-de-la-mezcla-de-yerba-mate-para-lograr-mas-calidad/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/tomar-mate-ayuda-a-reducir-el-colesterol-malo/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/tomar-mate-reduciria-el-riesgo-de-desarrollar-diabetes/ dostęp: 29.03.21r.

https://yerbamateargentina.org.ar/yerba-mate-mas-segura-y-saludable/ dostęp: 29.03.21r.

Przybylok R., Yerba mate w tydzień, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, 2019.