Menu
Blog

Skład yerba mate i jej właściwości zdrowotne

Yerba mate staje się coraz popularniejsza w naszym kraju. Spore zainteresowanie budzi bogactwo witamin i minerałów zawarte w roślinie. Coraz więcej osób wybiera yerby, które są smakowo bardzo łagodne i już zostaje przy tej roślinie, pozbywając się często małej czarnej ze swojego codziennego menu. Oczywiście nie wolno zapominać, że yerba mate może być „naturalnym energetykiem” ze względu na zawartość kofeiny.

W składzie yerba mate znajduje się ok. 200 związków chemicznych, jednak nie wszystkie są przyswajane przez ludzki organizm. Mówi się, że ostrokrzew paragwajski jest jedną z najbogatszych odżywczo roślin spośród aktualnie znanych (badania z 1964 roku). Liczna grupa polifenoli (przeciwutleniaczy), jest odpowiedzialna m. in. za działanie antynowotworowe oraz wspierające organizm do walki z infekcjami. 

Spośród najczęściej wybieranych kofeinowych dopalaczy (kawa, herbata, guarana), to yerba mate jest rośliną najbardziej zbilansowaną pod względem pobudzenia i dostarczenia wartości odżywczych. 
W yerba mate znajdziemy takie witaminy jak: A, C, E, B1, B2, B3, B5 oraz minerały: magnez, potas, fosfor, cynk, wapń, żelazo, selen, mangan i sód.

Roślina ta zawiera także kofeinę, nieduże ilości teobrominy oraz śladowe ilości teofiliny, ale to nie wszystko. Warto wymienić chlorofil, garbniki, kwas pantotenowy, aminokwasy, wspominane polifenole, kwas chlorogenowy.
Jeśli już pijecie yerba mate, zapewne jest Wam znany moment w trakcie picia, kiedy pojawia się charakterystyczna pianka na powierzchni naparu. Za jej powstawanie odpowiedzialne są saponiny. Fitochemikalia pobudzają układ odpornościowy, czyli pomagają walczyć z chorobami i stanami zapalnymi. Wpływają również na smak, lekko cierpkawy, który tak bardzo kojarzy się z yerbą.

Właściwości zdrowotne yerba mate

Bardzo często yerba mate jest proponowana jako zamiennik kawy, ze względu na swoje wyśmienite pobudzenie rozłożone w czasie (bez nagłych skoków) oraz dobrą gospodarkę elektrolitami. Są to magnez i potas, których, jak się mówi, yerba nie wypłukuje w przeciwieństwie do kawy. Nie do końca tak jest, ponieważ sama yerba jest moczopędna, więc następuje ubytek minerałów, ale w trakcie picia magnez i potas są dostarczane z naparem, dzięki czemu ubytek jest nieodczuwalny lub występuje dużo rzadziej niż w przypadku kawy. Wielu fanów yerby nie miewa skurczy i nadwrażliwości od czasu przejścia z kawy na yerba mate. Pamiętajmy jednak, że przyswajanie witamin i minerałów siłą rzeczy jest indywidualną cechą organizmu i tego jak się odżywiamy.

Liczne badania, w tym Argentyńskiego Towarzystwa Kardiologicznego, donoszą o właściwościach ochronnych względem serca oraz poprawiających krążenie. Marka Rosamonte została odznaczona stosownym znaczkiem Towarzystwa Kardiologicznego. Wymienia się również właściwości przeciwzapalne i przeciwgrzybiczne, a także obniżające poziom tzw. złego cholesterolu (LDL) i wpływające na ten dobry (HDL).

Warto wspomnieć o wspomaganiu odchudzania i walki z otyłością. Yerba mate sama w sobie nie powoduje utraty wagi, ale może mieć na nią znaczny wpływ w połączeniu z racjonalnym odżywianiem i aktywnością fizyczną. Ma to również związek z licznymi ziołami w mieszankach z yerbą, które wpływają korzystnie na pracę jelit i żołądka. Sama yerba mate poprawia trawienie i zapobiega zaparciom.

Yerba mate może także działać łagodząco na kobiece dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego.

Przeciwwskazania do picia yerba mate istnieją i dotyczą w dużej mierze kofeiny nazywanej też czasem mateiną. Z jej powodu, osoby mające nadwrażliwość na kofeinę, kobiety w ciąży i karmiące powinny się skonsultować z lekarzem i raczej nie spożywać yerby, ewentualnie w małych ilościach, np. z saszetki (cocido).

Coraz liczniejsze badania nad naparem z yerba mate będą nam z czasem dostarczać nowych doniesień i opracowań naukowych. Dotychczas popularną była opinia, że yerba mate może powodować raka przełyku lub górnych dróg oddechowych. Jednak grupę badawczą tworzyły osoby spożywających mate i palące tytoń. Ostatnie doniesienia Światowej Organizacji zdrowia (WHO) donoszą, że yerba mate nie jest czynnikiem rakotwórczym. Badania wykazały jednak wysoki związek gorących napojów z ryzykiem nowotworów, co oczywiście dotyczy także kawy i herbaty. Sugeruje się nie spożywać napojów o temperaturze wyższej niż 65 stopni. Dobrze zaparzona mate mieści się w tej granicy  Warto pamiętać, że mamy dostępne również yerby suszone powietrzem oraz organiczne, uprawiane bez herbicydów i sztucznych pestycydów.