Yerba mate a zdrowie

Yerba mate vs kawa i herbata? 5 kluczowych faktów

yerba mate vs kawa

Jeśli jesteś jedną z osób szukających urozmaicenia dla rutyny jaką jest kawa i herbata, to musisz spróbować yerba mate. Ten napój, choć pity w wielu krajach Ameryki Południowej, największą popularność zyskał w Argentynie, gdzie stał się nieodłącznym elementem życia codziennego. Od kilkunastu lat zyskuje popularność w Europie i innych krajach całego świata, która rodzi pytanie co lepsze – yerba mate vs kawa.

Yerba mate zyskała tak dużą popularność, że w wielu kręgach walczy o palmę pierwszeństwa z dwoma najpopularniejszymi naparami – kawą i herbatą. Dyskusja jaka rozgorzała  nad zaletami każdego z nich musi być dla Ciebie równie zagmatwana jak dla nas, miłośników wszystkich wymienionych napojów. Dlatego też, przygotowaliśmy ten artykuł aby uporządkować wiedzę o wadach i zaletach mate, kawy oraz herbaty, tak abyście mogli zdecydować, który jest najlepszy dla Was.

Zalety i wady – kawa czy yerba

Yerba mate czy kawa, kawa czy yerba mate to pytanie często zadawane przez naszych znajomych i klientów. Korzyści jakie przynosi spożywanie mate, kawy i herbaty ale również przeciwskazania, to kwestie poruszane przez specjalistów ds. żywienia na tyle długo, że wiedzę na ich temat możemy poprzeć wynikami badań naukowych. Każdy z trzech napojów przejawia inne działanie na organizm człowieka, co doprowadziło do powstania wielu mitów na ich temat. Poniżej przedstawiamy najważniejsze efekty wynikające z ich konsumpcji. 

Yerba Mate, kawa czy herbata

Yerba mate za i przeciw

Yerba mate to cudowna roślina, która dzięki swoim właściwościom i składnikom wpisała się w zwyczaje wielu mieszkańców Ameryki Południowej. Wysoka zawartość witamin, minerałów i przeciwutleniaczy sprawia, że jest to idealny wybór na napój pobudzający w ciągu całego dnia, który pozytywnie wpływa na nasze zdrowie oraz „świeżość” umysłu. 

Pomimo specyficznego smaku, spożywanie mate to nie tylko zjawisko kulturowe. Badania przeprowadzone przez Narodowy Insytutu Yerba Mate ( hisz. Instituto Nacional de la Yerba Mate) wykazały, że napar z ostrokrzewu paragwajskiego pobudza, ale również dostarcza składników niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia. 

Oto lista dobroczynnych składników, które zawiera mate: 

  • Przeciwutleniacze: spowalniają proces starzenia dzięki wysokiej zawartości polifenoli, odpowiedzialnych za przeciwdziałanie szkodliwemu działaniu wolnych rodników. Badania wskazują, że mate działa najskuteczniej gdy jest spożywane na ciepło. 
  • Witaminy i minerały: zawiera witaminy A, B, C i E a także magnez, żelazo, wapń, potas, sód i magnez. Są to składniki niezbędne dla właściwego funkcjonowania organizmu (odnawiania się komórek, przyswajania tłuszczów i białek). 
  • Hamowanie apetytu: wywołuje poczucie sytości przez co zmniejsza niepokój i pomaga kontrolować wagę. Jest zalecane w dietach redukcyjnych, gdyż jest doskonałym środkiem moczopędnym i przyspiesza przemianę materii. 
  • Kofeina: yerba mate na pobudzenie to świetny wybór, gdyż zawiera naturalną kofeinę, która poprawia koncentrację. Stymuluje neurony, pamięć oraz myślenie. Poprawia wydolność fizyczną dzięki czemu jest idealny dla osób chcących walczyć ze zmęczeniem lub przygotowują się do wzmożonego wysiłku. 
  • Zapobiega infekcjom: według badań, duża dawka ekstraktu z yerba mate dezaktywuje bakterie E. coli. Zapobiega również rozwojowi grzyba odpowiedzialnego za łuszczenie się skóry, co prowadzi do powstawania łupieżu (Malassezia Furfur)
  • Obniża poziom cholesterolu: Według badaczy z Uniwersytetu Juan Augustin Maza w Mendozie, przeciwutleniacze znajdujące się w yerba mate, pomagają również obniżyć poziom złego cholesterolu, co zapobiega ryzyku wystąpienia problemów z sercem. 
Yerba, Kawa czy Herbata

Kiedy nie zaleca się spożywania yerby?

Według Caroliny Fuentes, naturopaty z Natural Clinic, spożywanie mate nie jest zalecane po godzinie 20, ponieważ działanie moczopędne może zakłócać sen (1). Nie zaleca się jej również osobom z problemami żołądkowymi, ze względu na działanie przeczyszczające, co może nasilić ból. Ze względu na działanie energetyzujące, yerba nie jest zalecana dla dzieci poniżej 8 roku życia. 

Zalety kawy 

Kawa to najczęściej spożywany napój o właściwościach energetyzujących, na świecie. Jej spożycie jest zalecane w celu podtrzymania energii, ale posiada także inne korzyści. Oto kilka z nich: 

  • Zmniejsza ryzyko zawału serca: według Petera Martina, dyrektora Coffee Studies na Vanderbilt University, kofeina podnosi ciśnienie krwi ale nie przyczynia się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. 
  • Pomaga zwalczać depresję: według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvarda, kofeina ma wpływ na zmniejszenie depresji, a jej umiarkowane spożycie może znacznie zmniejszyć szanse na popełnienie samobójstwa. 
  • Zmniejsza ryzyko chorób neurodegradacyjnych: kofeina zmniejsza o około 65% ryzyko zachorowania na Alzhaimera i o 30-60% ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona. 

Kiedy nie zaleca się spożywania kawy? 

Nie zaleca się spożywania dużych ilości kawy, ponieważ może powodować bezsenność i prowadzić do zmęczenia psychicznego. Spożywana na pusty żołądek wyzwala produkcję kwasów, które w krótkim czasie powodują lekki dyskomfort, natomiast długoterminowo może to przyczyniać się do rozwoju nowotworu żołądka. 

Korzyści płynące z picia herbaty 

Legendarny chiński napój stał się popularny na całym świecie dzięki swemu pozytywnemu wpływowi na organizm. Jego zalety zostały przedstawione w niezliczonych badaniach naukowych, 3 najważniejsze z nich to: 

  • Chroni układ odpornościowy: zawiera duże ilości flawonoidów i witaminy H, które wspomagają mechanizmy obronne organizmu i zapobiegają uszkodzeniom komórek. 
  • Opóźnia proces starzenia: dzięki zawartości przeciwutleniaczy, witamin i minerałów chroni komórki i tkanki przed wolnymi rodnikami 
  • Nawadnia: połączenie wody i teiny przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania organizmu 

Kiedy herbata nie jest zalecana 

Według badań przeprowadzonych przez University of Vermont i University of Buffalo, herbaty nie zaleca się osobom z nadwrażliwością na kofeinę oraz cierpiącym na niepokoje, bezsenność czy stres. Częste spożywanie powoduje zawroty i bóle głowy. 

Kawa czy Yerba Mate

Co lepsze kawa czy yerba mate?

Każdy z wyżej wymienionych napojów ma swoją specyfikę i smak. To od ciebie zależy, który z nich wybierzesz dla swojego zdrowia i samopoczucia. My podążając za wynikami przytoczonych badań wybieramy właściwości yerba mate. 

Ci, którzy piją mate, dobrze znają i potwierdzają pozytywny wpływ jaki zauważyli, odkąd stała się codziennym nawykiem: pobudzenie, harmonię, spokój i równowagę. Jeśli jeszcze masz wątpliwości, przeczytaj naszych pięć wniosków – powodów, dla których warto włączyć mate do swojej diety. 

Będziesz miał więcej energii 

Mocne pobudzenie bez rozdrażnienia, które powoduje kawa w dużych ilościach. Kiedy pijesz mate to czujesz wzrost energii ale w bardziej subtelny sposób, ponieważ nie powoduje tachykardii, niepokoju i bólu głowy. Energia płynąca z mate jest bardziej zrównoważona, daje Ci witalność i spokój potrzebne do prawidłowego działania. Zazwyczaj nie zakłóca snu. 

Zwiększona koncentracja

Zawiera ksantyny, związek stymulujący układ nerwowy oraz kofeinę. Zawartość kofeiny jest dużo wyższa niż w herbacie ale niższa niż w kawie. Osoby cierpiące na przewlekłe zmęczenie mogą śmiało sięgać po mate by przekonać się, że nie tylko pobudza ale też usprawnia percepcję i procesy myślowe. 

Szybszy metabolizm 

Dzięki zawartości witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i żelaza, napar z yerba mate zmniejsza wchłanianie się węglowodanów oraz pobudza metabolizm. Poza tym, wzmacnia mięśnie i zwiększa odporność na niektóre urazy, które mogą przydarzyć się nam podczas częstych treningów. 

Redukcja tkanki tłuszczowej 

Kolejną korzyścią płynącą z picia yerba mate jest to, że zapobiega odkładaniu się tłuszczu w organizmie. Sprzyja to poprawie kondycji tętnic, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienie miażdżycy. To co wyróżnia yerba mate spośród napojów pobudzających to jej wpływ na serce – nie podnosi ciśnienia a tym samym zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. 

Wolniejsze starzenie się

W przeciwieństwie do kawy i herbaty, mate można pić regularnie, by w ten sposób zapobiegać utlenianiu i „zużywaniu” się komórek lub mówiąc wprost, starzeniu się. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy i znacznie szybsze niż w przypadku pozostałych napojów, wchłanianie dwutlenku węgla, pomagają zachować młodość, zdrowie i siły witalne. 

Wnioski 

Picie mate to nie tylko dzielenie się naczyniem z rodziną czy przyjaciółmi (jak robi się to w Argentynie), ale to także dostarczanie swojemu organizmowi wszystkiego co niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli po lekturze tego artykułu dalej macie dylemat, który napój wygrywa w pojedynku yerba mate vs kawa, to zachęcamy Was do wypróbowania tego południowoamerykańskiego napoju. Aby rozpocząć przygodę z mate, odwiedź nasz sklep i wybierz najlepsze naczynko do spożywania w towarzystwie lub samodzielnie.